Veelgestelde vragen
Schade en reparaties
Verbouwen
Overige vragen
Schade en reparaties
Wie onderhoudt mijn CV ketel, en wat moet ik doen als mijn CV ketel kapot is? U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud, reparaties en vervanging van uw CV ketel. Indien uw CV ketel schade veroorzaakt aan het gebouw of de eigen woning bent u daar zelf voor verantwoordelijk. Als uw CV kapot is dient u zelf voor reparatie te zorgen. Ook in het belang van de medebewoners dienen de bewoners hun individuele C.V., gas- en elektriciteitsinstallatie tenminste eenmaal per jaar door een erkende C.V. installateur een onderhoudsbeurt te laten geven. Indien een C.V., gas- en elektriciteitsinstallatie onvoldoende onderhouden is en indien “het slecht onderhouden” de oorzaak is van een calamiteit, zal een verzekering zich beroepen op nalatigheid van de bewoner.
Het is niet mogelijk om HR ketels of ketels met een gesloten systeem te plaatsen. Het afvoerkanaal is hiervoor niet geschikt.
Wanneer is schade gedekt onder de opstalverzekering? Deze vraag hangt van veel factoren af. U kunt de polis vinden in het documentenarchief. Neem bij schade altijd direct contact op met HNVB. Kijk bij vragen over onderhoud en reparatie, eerst in het huishoudelijk reglement. Het bestuur raadt individuele bewoners aan om zorg te dragen voor een eigen aansprakelijkheids- en inboedelverzekering.
Mijn draai- en kiepraam sluit niet goed, wat moet ik doen? Als het voorraam zowel in draai- als in kiepstand opent (drie punten los) en je kunt de raamhendel niet meer bewegen, dien je het kozijn in draaistand terug te brengen (het bovenste scharnierpunt tegen het kozijn). Als je bij het raamslot op het knopje drukt, kun je de hendel weer bewegen naar de draaistand. Op deze wijze sluit het bovenste scharnierpunt weer in de draaistand. Mocht dat niet lukken of heb je andere problemen met het draai- en kiepraam, dan kun je dit melden via het formulier reparatie aanvraag.
Terug naar boven
Verbouwen
Wat moet ik doen voordat ik ga verbouwen?
Meldt een voorgenomen verbouwing altijd bij de beheerder en/of het bestuur. De beheerder of het bestuur kan dan uw vragen beantwoorden en u van advies voorzien (bijvoorbeeld bij het vervangen van loden leidingen, etc).
Als u gaat bouwen of verbouwen, dient u altijd te voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit van de Dienst Bouw & Woningtoezicht. In het Bouwbesluit staan de minimum technische bouwvoorschriften. Deze voorschriften hebben betrekking op veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu.
Voor veel verbouwingen is er een omgevingsvergunning nodig van de gemeente Amsterdam. Bovendien zullen alle vergunningplichtige werkzaamheden moeten worden getoetst aan de monumenten status aangezien een groot gedeelte van de Geuzenhof II een gemeentelijk monument is.
Via www.omgevingsloket.nl kunt u toetsen of de door u geplande werkzaamheden vergunningplichtig zijn.
Meer informatie over verbouwingen en de impact van de monumentenstatus zijn te vinden in hoofdstuk 7 van de Bewonersinformatie en in de memo Monumentenstatus. Beide documenten zijn te vinden in het documenten archief op deze site.
Waar bevindt zich de hoofdkraan van de waterleiding? De hoofdkraan bevindt zich onder de stenen toegangstrap tussen de stoep en de voordeur. De kraan is te bereiken door de kelder in te gaan via de rechter voordeur. Bij het dichtdraaien van deze kraan komen de acht appartementen die gebruik maken van de stenentrap zonder water te zitten. Waarschuw al deze bewoners op tijd!
Zijn er nog loden leidingen aanwezig in ons pand? Van oorsprong heeft het complex loden waterleidingen, welke nog in bedrijf zijn. De volgende aspecten m.b.t. de loden leidingen zijn van belang: a. De hoeveelheid lood valt binnen de wettelijke kaders
 b. Een tip om de loodhoeveelheid te reduceren bij gebruik als drinkwater is om de kraan even door te laten lopen voor gebruik. Het water dat hierna komt bevat minder lood. c. Loden leidingen worden uitsluitend vervangen door de vereniging wanneer een verbouwing tijdig is aangemeld en indien de leidingen geheel vrij zijn voor vervanging (geen breekwerk nodig).
Is het mogelijk een dakterras aan te leggen? Nee, op basis van de huidige eigendomsverhoudingen is het individuele appartementeigenaren niet toegestaan gebruik te maken van het dak. Het dak behoort tot de gemeenschappelijkheid van de VvE en mag niet bij het privégedeelte betrokken worden.
Daarnaast is de aanleg van dakterrassen ook niet wenselijk. Denk bijvoorbeeld aan zaken als onduidelijkheid wie aansprakelijk is bij lekkages, controleerbaarheid van het gebruik van het dak en de verantwoordelijkheid bij ongevallen bij ongeoorloofd gebruik van delen van het dak die niet als terras zijn ingericht. Bovendien is de dakconstructie niet berekend op de belasting ten gevolge van een dakterras, inclusief de puntbelasting die door personen op het dak wordt uitgeoefend.
Tot slot. Praktijk voorbeelden bij andere VvE'en laten zien dat de situatie oncontroleerbaar wordt. Het aanleggen van dakterrassen bevordert het verkeer op het dak. Er zullen er zeker meer volgen en zeer waarschijnlijk ook illegaal aangelegde terrassen of leden gaan bij mooi weer even op het dak zitten.
Tip: ga bij lekker weer in onze prachtige binnentuin zitten!
Ik wil het trappenhuis opknappen, is hier budget voor beschikbaar vanuit de VVE?
De vereniging heeft een beperkt budget beschikbaar voor het opknappen van de gezamenlijke trappenhuizen. Lees hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze subsidie.
Terug naar boven
Overige vragen
Wat te doen bij Inbraak? Waarschuw onmiddellijk de politie, die zal uw aangifte in behandeling nemen. Stel daarna HNVB op de hoogte van de inbraak.
Mag ik op het balkon of in de binnentuin barbecueën?
Nee, dit is vanwege brandgevaar niet toegestaan. Indien u wilt barbecueën kunt u dit doen in één van de naburige parken.
Ik wil een airconditioner plaatsen mag dat? Nee. Het buiten gedeelte van de airco leidt tot warmte uitstoot en produceert geluid die overlast kan veroorzaken bij de buren.
Wat kan ik doen om een borrelende standleiding te voorkomen? Doordat ons pand veelal oude leidingen heeft is het gebruik van een chemisch ontstoppingsmiddel niet toegestaan. De leidingen kunnen hierdoor aangetast worden, wat de problemen verergert. Gebruik daarom kokend heet water met soda voor het reinigen van de standleiding, om verstopping te voorkomen.
Is het hebben van een brandtrap verplicht? Het is niet verplicht om in het bezit te zijn van een brandtrap/-ladder, maar uiteraard is het wel aan te raden voor uw eigen veiligheid. De aanschaf komt voor rekening van de individuele bewoner.
Wat kan ik doen bij overlast door buren? In stadsdeel West zijn vier meldpunten Zorg en Overlast. Daar kan iedereen terecht die bezorgd is over een buurtbewoner of familie die wellicht hulp nodig heeft. Ook bij extreme overlast stelt het Meldpunt Zorg en Overlast alles in het werk om een oplossing te vinden.
Bij vervanging van de vloerbedekking, dient deze van zodanige samenstelling te zijn dat contactgeluiden zoveel mogelijk worden tegengegaan. Het hebben van een harde vloer (parket, laminaat of plavuizen) is uitsluitend toegestaan wanneer zij op deskundige wijze is gelegd als een zogenaamde “zwevende vloer”, zodat zij niet in rechtstreeks contact staat met ondervloer of de wanden. Dit is ter voorkoming van geluidsoverlast voor de onder en naaste buren.
Hoe kom ik in het bezit van een sleutel voor het toegangshek naar de tuin? U kunt via het formulier reparatie aanvraag extra sleutel(s) voor het toegangshek bestellen bij HNVB. Deze kosten circa €35,00 per stuk (inclusief verzending). Van u wordt verwacht deze sleutel(s) bij overdracht van uw appartement aan de nieuwe eigenaar te geven.
Hoe kom ik aan een nieuwe naamplaatje? Als u net een appartement heeft gekocht in Geuzenhof II krijgt u éénmalig, op kosten van de VvE, een voordeur- of brievenbusnaamplaatje. Hiervoor hoeft u niets te doen. Wilt u later een naamplaatje bijbestellen, dan kan tegen betaling van de kostprijs (prijs is afhankelijk van het aantal letters). Meld het via het formulier reparatie aanvraag.
Ik ben het wachtwoord vergeten van het documentenarchief Kijk in de welkomstbrief die u heeft ontvangen toen u in de Geuzenhof II kwam wonen. Heeft u deze niet meer mail dan het bestuur.
Ik ben een nieuwe bewoner, wat moet ik weten over Geuzenhof II U ontvangt van HNVB een welkomstbrief met informatie over de service kosten en het regelement van de VvE. Overige informatie vindt u hier.
Wat moet ik regelen als ik mijn appartement wil verhuren?
Als u uw appartement wilt verhuren zult u een aantal zaken moeten regelen. In een huurovereenkomst kunt u zelf de afspraken vastleggen tussen u als verhuurder en de huurder. Daarnaast heeft u als lid van de Vereniging van Eigenaren een aantal plichten. U dient de huurder te informeren over de regels die gelden binnen de Vereniging. Ook bij kort verblijf in het complex dienen huurders zich te houden aan deze regels. De regels zijn vastgelegd in de Splitsingsakte (inzake de splitsing van het complex in appartementsrechten) en in het Huishoudelijk reglement (artikel 6). Beide documenten zijn te vinden in het Documentenarchief.
U dient de huurder een verklaring te laten tekenen dat deze de bepalingen in de Splitsingsakte en het Huishoudelijk reglement zal naleven. Verder is het in geval van calamiteiten van belang dat de beheerder naam en contactgegevens van de huurder heeft. De contactgegevens en de getekende verklaring kunt u verstrekken aan de beheerder van de Vereniging: HNVB support@HNVB.nl en aan het bestuur bestuur@geuzenhof2.nl.
Verder verwijzen wij naar de memo betreffende verhuur in het documentenarchief.
Terug naar boven
|